Ga eens lekker kleuren!

Vroeger was ik er dol op, met een mooi kleurboek en het liefst zoveel mogelijk stiften en kleurpotloden mijzelf even afzonderen van de wereld, en dan helemaal opgaan in de kleurplaat die je met je fantasie tot leven liet komen in de mooiste tinten. Later echter toen ik opgroeide was dat op een gegeven moment over en “not done”, en dat gold zeker als volwassene, maar als ik met mijn kinderen aan het kleuren was, genoot ik misschien nog meer dan mijn twee hummels!

Tot mijn verbazing las ik begin deze week dat kleuren echter “booming” is. Het kleuren voor volwassenen is enorm in opkomst en de eerste groepjes dames (en soms ook) heren zijn al gevormd. Een middagje samen therapeutisch kleuren is toch hartstikke leuk!

Kleuren is goed voor:

Motoriek, geheugen ( o.a Alzheimer), oog/handcoördinatie, ontspanning, verveling, het krijgen van inspiratie, nieuwe inzichten, stress en nog veel meer redenen!

Nu is het logisch dat de commercie hier gelijk op inspringt en de markt volstroomt met kleurboeken voor volwassenen en alle bijkomende asseccoires. Mandala’s, ingewikkelde patronen, mooie vlindertuinen, sprookjesthema’s etc. zijn al bij verschillende winkels te verkrijgen in vele mooie luxe uitgaves.

Wil je nou eens kijken of dat kleuren misschien ook iets voor jou is, voordat je er geld in gaat steken? Of wil je heel graag gaan kleuren, maar heb je een klein budget? Dan volgen hier honderden verschillende kleurplaten die je allemaal als gratis PDF kunt downloaden en uitprinten. Houd daarbij wel in de gaten dat veel printers niet watervast printen, dus dat als je aan de slag wilt met inkt, waterverf en dergelijke, je uitloop kunt krijgen van de lijnen!

Dit zijn de links naar de gratis kleurplaten:

Mandala’s

Letters van het alfabet

Honderden themakleurplaten

Indianen

Sprookjes

Natuur in de achtertuin

Pittige kleurplaten (wel registreren bij Pinterest!)

Bloemen

A t/m z kleurplatenthema’s

Het oude Egypte en Hiërogliefen

Patronen

Tibet

Kerst

Overige feestdagen

Kleurplaten en zo (ong.15000 kleurplaten voor jong en oud)

Laten we samen de wereld weer wat mooier kleuren. Veel plezier!

Colored-Pencils-Love-Image-Wallpaper-HD

Een gedachte over “Ga eens lekker kleuren!

  1. Wat is dit leuk voor ouderen. Wat een super tip en dan nog gratis afbeeldingen ook,Ik denk dat je daar uren mee bezig kan zijn en zo heerlijk je fantasie kan laten gaan.Ik ben zelf 75 jaar maar ik ga het beslist doen.Kom op mensen allemaal aan het kleuren goed voor de geest,veel plezier.Bedankt boekenland ;)

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.